Vitamina D ajută la prevenirea cancerului


vitamina, d, prevenire, cancer, expunere, soare

Zeci de ani oamenii de ştiinţă sau minunat de ce ţările bogate din nord prezintă mai multe cazuri de apariţie a cancerului decât ţările în curs de dezvoltare şi mulţi au dat vina pe poluarea cauzată de industrie.

Studiile făcute asupra vitaminei D, însă, sugerează că un posibil răspuns ar fi acela că nu numai cancerul dar şi alte boli care apar în ţările bogate nu sunt cauzate doar de poluanţi dar şi de o lipsă a vitaminei D care este mult mai scăzută sau inexistentă în ţările sărace.

Cercetători asociază nivelul scăzut de vitamina D şi cu alte boli grave, cum ar fi scleroza în plăci, diabetul juvenil, gripa, osteoporoza şi fracturile la persoanele în vârstă.

Nu toată lumea susţine această teorie totuşi. Fumatul şi alţi poluanţi, cum sunt benzenul şi asbestul cauzează fără îndoială multe tipuri de cancer.

Este foarte probabil însă ca cea mai mare bombă în legătură cu efectele vitaminei D să fie lansată în curând. În luna iunie cercetătorii americani vor face publică prima legătură directă între prevenirea cancerului şi vitamina primită de la soare. Rezultatele lor sunt uimitoare.

Un studiu clinic de patru ani la care au participat 1200 femei a dus la concluzia că acelea care luau vitamina D aveau un procent cu 60% mai mic de apariţie a cancerului în comparaţie cu restul. Într-o eră de avans mare a ştiinţei medicale gradul de reducere pare cu atât mai remarcabil deoarece s-a făcut cu ajutorul unui supliment nutritiv ieftin.

Unul dintre cercetătorii care au făcut descoperirea, profesorul de medicină Robert Heaney de la Universitatea din Nebraska, afirmă că lipsa de vitamina D apare în cazul atâtor boli în afara cancerului încât toate statisticile din Canada şi SUA vor trebui să fie reevaluate.

Ani de zile vitamina D a fost considerată ca fiind doar un supliment nutritiv care previne o boală a oaselor în copilărie. Dacă lipsa vitaminei D este acceptată drept cauză majoră a apariţiei cancerului şi altor boli grave acest lucru va stârni o alarmă generală pe toate fronturile medicale.

Din mai multe motive canadieni fac parte dintre oamenii supuşi la cel mai ridicat grad de risc de a nu avea suficientă vitamina D. Aceasta se datorează geografiei, stilului modern de viaţă şi autorităţilor medicale care au avut un rol important, deşi neintenţionat, în crearea unui deficient de vitamina D.

Autorităţile sunt implicate deoarece sursa principală de acumulare a nivelului sănătos de vitamina D nu este o dietă specială ci expunerea la soare. Oamenii creează vitamina D atunci când pielea neacoperită este expusă la soare. Din nefericire, soarele puternic capabil să creeze vitamina D constă în razele ultraviolete B care pot de asemenea provoca arsuri şi chiar cancer de piele.

Doar expunerea scurtă la soarele verii a întregului corp, 10-15 minute pe zi, este necesară pentru a crea cantităţi mari de vitamina D. Însă, majoritatea autorităţilor recomandă evitarea totală a soarelui puternic sau dacă nu utilizarea de protecţie solară. Ambele situaţii blochează sinteza de vitamina D aproape în totalitate.

Prin urmare cei care evită expunerea la soare au schimbat riscul de cancer de piele, care este uşor de depistat şi tratat şi rareori fatal, cu o creştere a riscului cancerului grav la sân, prostată sau colon care par să aibă legătură cu lipsa de vitamina D.

O mie cinci sute de americani mor pe an din cauza cancerului de piele. O mie cinci sute de americani mor zilnic din cauza altor tipuri de cancer.

Evitarea soarelui nu ar fi o problemă atât de serioasă dacă nu ar fi un al doilea factor. Producţia de vitamina D depinde şi de latitudine. Traiul în nord este dezavantajos din acest punct de vedere, sudul este mai bun, iar cel mai bine este în zona ecuatorială.

*

Navigare